Dziś mamy 18 kwietnia 2024, czwartek, imieniny obchodzą:
02 listopada 2018
Po kilku latach czekania są pieniądze na budowę ronda

Lepiej późno niż wcale

fot. ZDW Bydgoszcz

fot. ZDW Bydgoszcz

Przedstawiciele samorządu województwa oraz gminy Białe Błota podpisali umowę o wspólnym finansowaniu budowy ronda turbinowego w Białych Błotach wraz z dojazdami. Rusza przetarg na prace budowlane.

Przebudowa węzła drogowego na ulicy Szubińskiej na pograniczu gminy z  miastem zakrawała już o kuriozum i była przedmiotem kpiących memów w Internecie. Już parę lat temu zawarte zostało porozumienie gminy z miastem oraz powiatem bydgoskim i Zarządem Dróg Wojewódzkich o budowie tzw. ronda turbinowego, które ma połączyć ul. Szubińską z droga do Trzcińca z jednej strony i na osiedle Miedzyn z drugiej. Szubińska to ważna arteria (droga wojewódzka) którą bydgoszczanie jadą na węzeł pod Białymi Błotami. Natężenia ruchu przekraczają na niej 23 tysiące pojazdów na dobę. Dwa niezależne skrzyżowania zastąpić ma holenderski typ ronda, na którym ruch będzie odbywał się bardziej płynnie dzięki dwóm pasom. . Kierujący, jeszcze przed wjazdem na skrzyżowanie, wybierają pas ruchu właściwy dla dalszego kierunku jazdy – później nie mają możliwości zmiany pasa z zewnętrznego na wewnętrzny lub odwrotnie. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie, także przy zjeździe z niego, nie występują już punkty kolizyjne z innymi pojazdami.

Projekt ronda na drodze wojewódzkiej nr 223 zakłada wytyczenie dwóch pasów przeznaczonych m.in. do jazdy na wprost na najbardziej obciążonym kierunku Bydgoszcz-Białe Błota. Zaprojektowano również łącznicę pozwalającą na pominięcie wjazdu na rondo kierowcom skręcającym z Bydgoszczy w prawo w kierunku osiedla Miedzyń. Poza tym dobudowane zostaną chodniki i ścieżka rowerowa. Wokół ronda od strony północnej, zachodniej i południowej zaplanowano przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów. Droga wojewódzka zostanie przebudowana na odcinku 700 metrów i oświetlona.

Tylko starostwo

Do tej pory z umowy wywiązał się jedynie powiat bydgoski, budując od podstaw drogę asfaltowa od strony Trzcińca. Ponieważ nie ruszyła budowa ronda, droga właściwie wiedzie donikąd. I tak jest ona nazywana przez osoby komentujące sprawy lokalne na różnych forach internetowych.

Sprawa zawisła z powodu braku środków, w tym ze strony ZDW oraz gminy Białe Błota, która teoretycznie powinna być najbardziej zainteresowana (po ZDW) projektem, ponieważ rondo powstanie na jej terenie.

Dobre wieści ogłosił marszałek województwa kujawsko-pomorskiego na specjalnej konferencji. Inwestycja została ujęta w przyszłorocznym planie.

- To kolejna duża inwestycja na drogach wojewódzkich, którą sfinansujemy przede wszystkim w oparciu o własne środki – mówił marszałek Piotr Całbecki. - Budowa ronda poprawi bezpieczeństwo i usprawni ruch na tym newralgicznym skrzyżowaniu. Cieszę się, że zadanie udało się skoordynować z powiatem bydgoskim i gminą Białe Błota. Dzięki temu w ramach jednej inwestycji powstaną też drogi dojazdowe – powiedział.

- Porozumienie podpisane z gminą Białe Błota pozwoli jednocześnie dobudować też nowy odcinek drogi gminnej od strony osiedla Miedzyń o długości około 400 metrów – informuje z kolei ZDW w Bydgoszczy.

Podpisy pod porozumieniem złożyli w Porcie Lotniczym w Bydgoszczy marszałek Piotr Całbecki i wicemarszałek Zbigniew Ostrowski. Gminę Białe Błota reprezentował zastępca wójta Jan Jaworski oraz skarbnik Lucyna Krasulak. Na podpisaniu porozumienia obecni byli również radny województwa Roman Jasiakiewicz oraz starosta powiatu bydgoskiego Wojciech Porzych.

- Zawarte porozumienie umożliwia ogłoszenie przetargu na prace budowlane. Zależy nam na wyłonieniu wykonawcy jeszcze tej jesieni. Roboty zajmą około roku. Ta inwestycja znacznie ułatwi dojazd do Bydgoszczy mieszkańcom południowo zachodniej części regionu. Skorzystają na tym również mieszkańcy bydgoskiego osiedla Miedzyń – podkreśla wicemarszałek Zbigniew Ostrowski.

Szkoda, tylko, że marszałek „zapomniał” dodać jak długo trwa cały ten cyrk z budową ronda, które wciąż jest tylko na papierze. Zresztą ronda nie rozwiąże problemu jakim jest wąskie gardło drogi wojewódzkiej dojazdowej do węzła S5 i S10 pod Białymi Błotami. - Od ronda musi zostać zbudowana obwodnica, która wyprowadzi ruch z centrum wsi – twierdzą mieszkańcy białych Błot.

Rondo w liczbach:

- Średnica – ok. 48 m

- Liczba pasów ruchu na kierunku Bydgoszcz-Białe Błota -2

- Długość modernizowanego odcinka drogi wojewódzkiej  -700 m

- Szerokość ciągu pieszo-rowerowego – 3,5 m

- Szerokość jezdni 3,5-4,5 m

- Czas prac budowlanych – 12 miesięcy.

Oceń artykuł: 14 10

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!