24m długości i 11m szerokości. Zabierze 15 aut i 80 pasażerów
Tak powstaje prom
fot. ZDW Bydgoszcz
W firmie Techno-Marine w Malborku powstaje kadłub promu, który w przyszłym roku rozpocznie kursy między brzegami Wisły na wysokości Solca Kujawskiego i Czarnowa w gminie Zławieś Wielka.
O budowie przeprawy promowej na Wiśle w Solcu Kujawskim mówi się od wielu lat. Miasto ma wielowiekowe tradycje przepraw królową polskich rzek. Do dziś widać ślady przeprawy powstałej w czasach komuny na potrzeby wojskowe. Teraz te miejsca będą przyczółkami dla nowoczesnego promu. Władze miasta liczą na to, że mieszkańcy gmin po drugiej stronie Wisły będą zainteresowani przeprawami m.in. do pracy na parku przemysłowym. Władzom wojewódzkim chodzi zaś o skomunikowanie dróg wojewódzkich, które rozdziela Wisła.
- Przeprawa promowa pomoże skomunikować ważne drogi krajowe nr 10 oraz 80, poprawi dostęp mieszkańców gminy Zławieś Wielka do miejsc pracy na terenie soleckiego parku przemysłowego. Liczymy też, że wpłynie na podniesienie atrakcyjności turystycznej tej części województwa. Samorząd województwa realizuje przedsięwzięcie wspólnie z Solcem Kujawskim, który jest partnerem wiodącym, powiatami bydgoskim, toruńskim oraz gminą Zławieś Wielka – mówił niedawno marszałek Piotr Całbecki.
Kosztem 14 mln zł
Jak informuje Zarząd Dróg Wojewódzkich, przetarg na zakup i rozruch jednostki promowej wygrała spółka Techno-Marine z Malborka, która zrealizuje zamówienie za kwotę 5,9 mln zł. Do tego dochodzą koszty budowy przyczółków i przebudowy drogi wojewódzkiej m.in. ul. Żeglarskiej w Solcu – kosztem 8 mln zł. - Prom zostanie objęty 24-miesięczną gwarancją. Wykonawca zakończył już prace projektowe i przystąpił do prac konstrukcyjnych. Obecnie powstaje kadłub jednostki. Zakończenie prac planowane jest wiosną – czytamy w komunikacie ZDW.
- Prom będzie jednostką boczno-kołową, z dwoma silnikami napędzającymi koła łopatkowe. Na głównym pokładzie znajdzie się miejsce dla 15 samochodów osobowych lub 1 autobusu, 2 busów i 6 samochodów osobowych. Na dziobie i rufie zamocowane będą klapy wjazdowo-zjazdowe podnoszone siłownikami hydraulicznymi. Na prawej burcie w rejonie śródokręcia usytuowana ma być sterówka, posadowiona nad pokładem w celu zapewnienia dobrej widoczności. Na lewej burcie będą miejsca siedzące dla 42 pasażerów, a na prawej dla 16 osób – wyjaśnia ZDW.
Prom w liczbach:
Długość konstrukcyjna – 24 m
Szerokość konstrukcyjna – 11 m
Prędkość – 13 km/h
Moc silników – każdy ok. 80-120 kW
Pojemność – 15 samochodów osobowych + 80 pasażerów.
Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad
Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.
Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!